Cím: 1183 Budapest, Üllői út 452. Térképen Tel: (1) 290-2417 Asztalfoglalás

A nagy rizsútmutató 2.

A különböző rizsfélék a Föld lakosságának több mint 60%-ánál számít az egyik legfőbb élelmiszernek. Korábbi cikkünkben bemutattuk a hazánkban legelterjedtebb, hagyományos fehér és barna, valamint a basmati rizst, most ismerjünk meg további három fajtát!

A jázmin rizs, akárcsak a basmati, az illatos rizsek közé tartozik, épp ezért – valamint a külsejük miatt – szokás őket egymáshoz hasonlítani, pedig a belsejük jelentősen eltér. A jázmin rizs a legmagasabb glikémiás indexű az összes közül, ezért a fogyasztásával nem árt vigyázni. Ennek ellenére mégis roppant népszerű, mivel nagyon egyszerű elkészíteni: akár 7-8 perc alatt is megfő, ráadásul a szemek nem tapadnak össze, így igazi, pergő szemű ételek készíthetőek belőle. Ha keleti, főként thai ételeket szeretnénk az asztalra tenni, mindenképp érdemes a jázmin rizst választani!

A carmague, azaz a vörös rizs aprószemű, barnás-vörös színű, intenzív diós ízű rizsféle, amit a rizottóhoz hasonlóan szokás elkészíteni. Magas koleszterin esetén is különösen ajánlják a dietetikusok –gyógyászati célú fogyasztása már több száz évre tekint vissza. Különlegessége, hogy az eddig bemutatott rizsekkel ellentétben ezt főként Franciaországban, Camargue régiójában termesztik. Elkészítése kissé időigényes: akár 45 percig is főznünk kell a fogyasztás előtt, ugyanakkor – ellentétben a barna rizzsel – nincs szükséges előzetes áztatásra. Francia származásának köszönhetően főként halakkal és kagylóval szokás fogyasztani, de bármilyen rizottó elkészítéséhez alkalmas.

Rizsként készítjük, akként is fogyasztjuk, valójában mégsem tartozik közéjük a vadrizs. Ez ugyanis egy fűféle, a tuszkaróra termése. Önmagában ritkán fogyasztjuk, mert íze nagyon intenzív. Ezért gyakran elkeverik valami más rizsfélével (például basmatival). Ennek a leghosszabb a főzési ideje, akár 50-55 percig is várni kell, mire elkészül. Viszont megérni várni rá, mivel amellett, hogy magas a vitamin és rosttartalma, még teljesértékű fehérjeforrásnak is számít. Ha valaki igazán szereti a rizses ételeket, de alternatív megoldásokat keres, akkor a vadrizst mindenképp érdemes kipróbálnia.