Cím: 1183 Budapest, Üllői út 452. Térképen Tel: (1) 290-2417 Asztalfoglalás

Hogyan váltsuk ki a sót?

Só nélkül elképzelhetetlen a főzés: ezt még azok sem vitatják, akik hajlamosak ellenségként tekinteni rá. És bár a tartózkodásnak is megvan az alapja, megfelelő mennyiségben nemhogy nem veszélyes, de egyenesen egészséges is lehet.

Persze fontos, hogy mértékkel használjuk, de akkor mi teheti ízletesebbé az ételeinket? A legegyszerűbb megoldásnak az előre készített leveskockák és ízfokozó keverékek tűnnek, de ha odafigyelünk, más praktikákkal is finommá, élvezetessé tehetjük a fogásokat.

 

Kísérletezés a fűszerekkel

A világon felfedezhető fűszerek száma szinte végtelen, egy átlagos háztartásban csak meglepően kis részükre bukkanhatunk rá. Ez egyfelől annak köszönhető, hogy sokuknál azt sem tudjuk, mihez illenek, másfelől pedig épp az olyan túlzottan használt só miatt mondunk le róluk. A nátrium klorid ugyanis intenzívebbé teszi az elkészült ételek ízét, mindeközben mégis tompítja az egyéb felhasznált fűszerek hatását.

Egy pár hétig tartó „sódiéta” végén általános tapasztalatnak számít, hogy a diétázók jobban kiérzik az egyes fűszerek ízeit, fogékonyabbá válnak akár az új ízekre is, így akár egy teljesen új étkezési univerzum is megnyílhat előttük.

Ha nem szeretnél az európai ízvilágról lemondani, érdemes a zöldfűszereknél – például a bazsalikomnál, oregánónál, majorannánál vagy petrezselyemnél – maradni, de ha nyitott vagy az újdonságokra, próbáld ki az ázsiai ízvilágot, vagy kísérletezz a különleges, csípős paprikákkal! Valójában a fantáziádra van bízva, hogy mit mivel párosítasz, a lehetőségek száma végtelen!

 

Az ecet és a citrusfélék

Mára már megannyi ecetfajtát találhatunk az áruházak polcain. A hagyományos háztartási eceten túl vehetünk például bor-, rizs-, almaecetet, de bármelyiket is választjuk, egy apró löttyintéssel kiemelhetjük az épp készülő ételek jellegzetes ízvilágát anélkül, hogy túl sok sót használnánk!

Nagyjából ugyanez igaz a citrusfélékre, főként a lime és a citrom levére is! Ezeknél ráadásul kisebb a „túladagolás” kockázata is, hiszen kevésbé karakteresek, mint az ecetek, így valóban sokat kell ahhoz használni belőlük, hogy dominánssá váljanak.

Mindeközben ezeknek a gyümölcsöknek a levei vitaminforrásnak sem utolsók, így valóban egészséges alternatívát jelentenek a sóval szemben.

 

Hagymaimádat

A jó magyar konyha alapja a hagyma. Szinte nincs is olyan ételünk, aminek elkészítésekor az első lépések valamelyikében ne bukkanna fel valamilyen hagyma féle. De ha a bevett receptekkel kicsit szembemegyünk, és megduplázzuk a javasolt hagyma mennyiségét, akkor olyan markáns ízeket kaphatunk, melyek mellé a só nagy részéről már le is mondhatunk.

Persze érdemes vigyázni, mert a ha tetszik, ha nem, a hagymának bizony szaga van, így ha vendégeket várunk vagy étkezés után mi készülünk társaságba, akkor csínján kell bánni velük.

Előző bejegyzés:
«

Következő bejegyzés:
»