Cím: 1183 Budapest, Üllői út 452. Térképen Tel: (1) 290-2417 Asztalfoglalás

Húsmentes variációk böjt idejére

A keresztény országokban alapvetően nincsenek általánosan elterjedt étrendi megkötések: nincsenek tiltólisták sem állati eredetű ételek, sem zöldségek és gyümölcsök tekintetében. Ám nagyböjt idején a vallás követői, de még sok „kívülálló” is lemond egy-két alapanyagról vagy fogásról, legelterjedtebb módon a húsfélékről.

Mindemellett az elmúlt évtizedben rohamosan nőtt meg a vegetáriánus és vegán étrendet követők száma, így egyre inkább felmerül az igény, hogy a salátákon és a rántott sajton kívül újabb, más típusú ételek is kerüljenek az asztalokra. Persze akadnak, akik a hagyományos fogásokat szeretik, nekik különösen érdemes kipróbálni a húsos ételek vega verzióit. Nézzünk két egyszerű variációt, amit bárki könnyen elkészíthet!

 

Paradicsomos kölesgombóc

Az iskolai menzák elengedhetetlen fogásának számító paradicsomos húsgolyó felnőtt fejjel sokak kedvencévé válik. Ám ha épp húsmentes étrendet folytatunk, kölessel remekül helyettesíthetjük a darált húst! Az eredmény egy hagyományos ízvilágot idéző, rostokban gazdag, ám kalóriában szegény fogás lesz.

A főtt kölesből vizes kézzel megformázott gombócokat hempergessük meg a szokásos módon készített paradicsomszószban, majd egy tűzálló tálba helyezve 10 percen át süssük 180 fokon. Ezt követően a szósszal borítva és friss zöldfűszerrel megszórva már tálalhatjuk is!

 

Rakott krumpli

A rakott, sült zöldséges ételek legnépszerűbb változata a rakott krumpli, melyből hagyományos módon nem hiányozhat a házi füstölt kolbász. Ám ha nem csupán vegetáriánus, hanem vegán verziót szeretnénk, akkor sem kell kétségbeesni! A burgonyát természetesen nem kell helyettesíteni, ám a tejföl, a tojás és a kolbász kiváltásához már nem árt egy kis kreativitás.

Ha egy kiló burgonyát használunk fel a fogáshoz, akkor vegyünk 20 dkg bulgurt, és főzzük meg friss fűszerekkel ízesített vízben. Ezzel béleljük ki a tepsi alját. Hús helyett használjunk bioboltokban kapható gabonakolbászt, az étel tartalmassá tételéhez pedig idényzöldségeket. A tejföl kiváltására kiválóan alkalmas például a rizstejszín, melyet ízlés szerint fűszerezhetünk, de érdemes kipróbálni a fekete sót, ha a hagyományos rakott krumpli ízvilágát szeretnénk felidézni.

Ha összeállítottuk a tepsi tartalmát, a végén locsoljuk meg az egészet szójatejföllel és már mehet is a sütőbe!

 

Ha pedig nem szeretnénk mi magunk nekilátni a húsmentes ételeknek az elkészítésében, a Zila Kávéház étlapján is találhatunk finom, vegetáriánus fogásokat – nem csak a nagyböjt idején!