Cím: 1183 Budapest, Üllői út 452. Térképen Tel: (1) 290-2417 Asztalfoglalás

Koncentrált egészség – Csírák

Az, hogy kicsi, de erős, nemcsak a borsról mondható el, hanem a különböző csírákról is. Van olyan, aminek ízére is igaz ez, de valamennyi ehető csíránál vonatkozik ez az állítás a tápanyagtartalomra.

A csírák még a beérett terméseknél is több telítetlen zsírsavat, ballasztanyagot, vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak. Legnagyobb előnyük azonban az, hogy tele vannak esszenciális aminosavakkal, tehát olyanokkal, melyeket a szervezetünk egyébként nem képes előállítani. Ilyen, a csírákban leginkább megtalálható aminosav például a lizin, a metionin, arginin és a hisztidin.

Másik nagy előnye a csíráknak, hogy mikor a magokból kialakulnak, akkor a bennük található lipidek zsírsavakká bomlanak, amikhez újfent nincs szükség a szervezetünk részéről lebontásra, ezáltal még inkább kíméli az emésztőrendszerünket.

Mindemellett pedig a csírák elképesztően finomak! A magtól és a termesztés módjától is függ egy-egy csíra íze, de lényegében az érett zöldség ízvilágát kapjuk egy apró növénybe sűrítve. Leginkább nyersen ajánlott a fogyasztásuk – például salátákhoz, köretekbe keverve, húsokhoz tálalva, de akár levesekhez és főzelékekhez is használhatjuk őket, sőt, kipréselt levük tökéletes ízesítő.

Hazánkban a legelterjedtebb a mungóbab (azaz a zöld szója), a brokkoli-, a búza-, a borsó- és a retekcsíra. Ezeknek bármelyikét Te magad is termesztheted. Hogy miként, azt egy későbbi cikkünkben bemutatjuk!