Cím: 1183 Budapest, Üllői út 452. Térképen Tel: (1) 290-2417 Asztalfoglalás

Nyers vegán táplálkozás

Számtalan különleges étrend létezik, az utóbbi évek egyik legfelkapottabbja mégis az elsőre meghökkentőnek tűnő nyers vegán étrend.

A nyers veganizmus a veganizmus és a nyers táplálkozás kombinációja, mely alapja a gyümölcsök, zöldségek, csírák, olajos magvak és a zöld növények hőkezeletlen, tehát főzés, sütés, párolás, füstölés nélküli fogyasztása. Az egyes ételek elkészítésekor a megengedett maximum hőmérséklet a 48 °C, ugyanis efölött változik meg az alapanyagok kémiai összetétele.

A nyers veganizmus hívei úgy gondolják, hogy régen az emberek közvetlenül a természetből nyerték a táplálékot, bármiféle feldolgozás nélkül, és sokáig a feldolgozásuk is a lehető legegyszerűbb volt. Ehhez a feldolgozatlan, tartósítószerektől és vegyi anyagoktól mentes, tiszta táplálékhoz szeretnének visszanyúlni. „Feltalálója” egy a 20. század elején tevékenykedő orvos, Max Gerson volt, aki meg volt róla győződve, hogy ez a speciális étrend gyógyításra is alkalmas.

De hogy mi a jó valójában a nyers veganizmusban? Egyes kutatások azt bizonyítják, hogy ennek az étrendnek valóban lehetnek egészségügyi hatásai, például segíthet a cukorbetegség gyógyításában, csökkentheti a magas vérnyomást, a szív- és érrendszeri problémák kockázatát. Ugyanakkor a z ilyen mértékig egyhangú, kizárólag növényekre épülő étrend miatt bizonyos anyagok – például nitritek – túlsúlyba kerülhetnek a szervezetünkben, miközben fehérje-, kalcium- és D-vitaminhiány léphet fel.

A nyers veganizmus hívei legtöbbször arról számolnak be, hogy mindössze pár hét után sokkal energikusabbnak, kipihentebbnek érezték magukat, ebből kifolyólag pedig a munkájukban is hatékonyabbá váltak. A másik leggyakrabban hangoztatott hatás a bőr szebbé, hidratáltabbá válása: úgy tartják, hogy a sok nyers zöldség megakadályozza még a napon való leégést is, de legalábbis csökkenti a valószínűségét.

De persze bárki számára egyértelműen praktikus előnyei is vannak a nyers veganizmusnak! Miután kizárólag nyers ételeket fogyasztanak az étrend hívei, az elkészítés hihetetlenül kevés időt és még kevesebb eszközt vesz igénybe! Pár kést és tárolót leszámítva viszlát mosogatás! A nyers növényi alapanyagok fogyasztásának növekedése az ipari termelések csökkenését eredményezné, ami érthető okokból (például széndioxid-kibocsátás) javítani a környezetünk egészségét.

Nem utolsó sorban pedig a nyers vegán étrend olcsó! Bár a sok zöldség és gyümölcs elsőre drágának tűnik, valójában rengeteg pénzt spórolhatunk meg az ételek tárolása és elkészítése során, a főzéshez szükséges időről és energiáról nem is beszélve.

Természetesen nem mondjuk, hogy a nyers vegán étrend az ideális választás, de érdemes elgondolkozni az alapokon, és néhanapján növelni kissé a nyers, növényi alapanyagok arányát az étrendünkben!