Cím: 1183 Budapest, Üllői út 452. Térképen Tel: (1) 290-2417 Asztalfoglalás

Retro magyar üdítők újratöltve

Újra visszatérünk a múltba mai blogunkban, hogy a strandra készülődve vidáman csomagoljuk a megfelelő mennyiségű innivalót. Előző cikkünkben a Bambi, a Márka és a Traubisoda felemlegetése után ma újra régi magyar üdítőmárkákkal szeretnénk foglalkozni.

Sztár Tonik – frissítőnek, kísérőnek”

 

A hangzatos reklámszöveg a holland-magyar együttműködésben gyártott Sztár üdítőket hivatott bemutatni. A Szeszipari Országos Vállalat (SZOV) 1969-ben kötött szerződést az holland Naarden International N.V. céggel. A Sztár üdítőket több vidéki üzemben is palackozták, holland licenc alapján. „Sztár citrom, narancs, tonik, sztárking – magas szénsavtartalmú üdítőital különlegességek” – hirdették a naptárak és plakátok is. 1987-ben a Sztár üdítőitalok gyártását, a Budapesti Szeszipari Vállalatnál Queen üdítőitalokra cserélték. Sztárt 1987-ben a Buszesznél a Queen üdítőcsalád váltotta fel, melyet – az 1992-es privatizáció során az osztrák Mauthner-Markhof tulajdonába került cégnél – ma is gyártanak.

 

„Citromolajjal ízesített, alkoholmentes szénsavas üdítő ital”

 

Az Utas-Üdítő a Bambi után került fel közvetlen az üdítőpiac térképére. A Fővárosi Ásvány- és Szikvízüzem palackozta ezt a tipikusan “szocialista” nedűt. Félliteres kiszerelésben, a Bambihoz hasonlóan csatos üvegben lehetett megvásárolni a MÁV Utasellátó forgalmazásában. Beceneve citrom-bambi volt és 1963-ban 3 Ft-ba került. Reklámszövege talán nem annyira megkapó, mint társainak, de hisz egy hosszú vonatútra bizony így is, meg úgy is kell vinni magunkkal innivalót, nem?

 

Ahogy azt már biztosan sejtitek, ezeknek a márkáknak a bukását a sokáig nálunk nem kapható nyugati kóla-termékek megjelenése okozta. A legvidámabb barakkban ugyanis egyenes arányban nőtt a kólafogyasztás a többi, ma már nosztalgikusan csengő magyar vagy nagyrészt magyar gyártású termékek fogyasztásának csökkenésével.